tisdag 9 februari 2010

ASW 28 - Locklyft

Sådärja, då var man tillbaka på banan som segelflygare. För drygt 25 år sedan startade jag min RC-karriär med en Blue Phoenix som jag köpt av Jan Hoverby på den tiden han hade sin hobbyaffär i källaren i Borgeby. Planet byggde jag sedan själv enligt konstens alla regler och klädde fint med blå film. Mycket vackert och oerhört tidskrävande. På den tiden var man ju en kille med massor av tid så det var ju inte några problem. Planet såldes efter några år eftersom det krävde gummiband eller vinsch i starten och det var för mycket meck.

Enter tjugohundratio! Suget efter ett segelplan har funnits länge, men det har blivit mest aerobatik hittills eftersom det varit kul att få utveckla sin förmåga att flyga i alla ledder och testa på 3D-aerobatik som inte fanns när jag höll på sist. Efter en del surfande kom jag fram till att en ASW 28 från ST-models nog var ett bra val, billigt som tusan från Hong Kong och massor av bra recensioner.

Planet hade varit restnoterat länge, men tillslut kom det in igen och då gick det fort. Beställningen gick igenom en onsdag, på fredagen lämnade det Hong Kong och på måndag låg det och väntade på posten i Lund. Vi lever i en global värld!

 
Paketet var inte särskilt stort och vägde in på lätta 1,2 kg.

 
Grejorna var hyfsat paketerade. Vingarna var tejpade till kartongkanterna, men inte flygplanskroppen vilket ledde till att spinnern satt riktigt snett, jag var först rädd att motoraxeln var sned, men så var inte fallet som tur var. Däremot var en liten del av stjärtrodret tilltufsad.

 
Den var dock ordentligt inslagen i bubbelplast. Här ser man också vingröret i kolfiber samt en mystisk liten låda.

Det är en vacker kropp får man säga!
  
Med instrumentering klar i kabinen.

 
Locklyft 2 - väldigt mycket är klart, faktiskt. Motor, ESC, och servon till höjd och sida är redan installerat.

 
Här skall stabilisatorn skruvas fast. Notera stötstången till höjdrodret.

 
Sidrodret är färdigmonterat med roderhorn och stötstång redan på plats. Gångjärnen består av tunnare cellplast. Ett byte av detta är kanske en modifikation som kan behöva göras. De känns rejält stela.

 
Vänstervingen fint inslagen.

 
...och den  skalamässigt uppvikta vingspetsen som faktiskt klarat sig. 

 
Även högervingen ser bra ut. Servon är installerade i vingarna. Blir det lättare?
  
Stabbe med höjdroder.

 
De där gjutmärkena måste putsas bort. Det är ju ett segelplan som skall glida genom luften som en smörkniv.

 
Och så lite dekaler. Det blir snyggt! ...men kanske svårt att se i luften. Efter maiden tror jag att hon kommer att åka på lite fula svarta streck med en spritpenna å hon syns.

 
Hela innehållet i lådan med bruksanvisning.

 
Jo, just det. Den hemliga lådan. Vad innehöll den? Jo, två saker: en Y-kabel till skevrodren som jag inte kommer att använda eftersom min sändare klarar det samt skruven till stabben. Det här blir en rekordenkel montering!

 
Rekordenkel som sagt. Kunde inte låta bli att sätta ihop henne för att se hur stort det blir. 

 
Min gamla Outrage fick vara med för att visa skalan för Måns som köpt ett likadant. Ikväll skall mottagare installeras, skruven till stabilisatorn skruvas i och sen är det faktiskt klart. Blir det lättare? Klart småbarnspappavänligt! Flygningen får nog vänta till helgen.

3 kommentarer:

  1. Lysande - och jag som redan har trångt på min flygplanshylla... Tur att den går att demontera!

    SvaraRadera
  2. Man bör kunna ha den i lådan om man pallar montera av stabben. Det kanske till och med skulle kunna följa med på nästa utlandsresa?

    Äsch nu kommer de där killarna med vita rockar som du varnade för igen!

    SvaraRadera
  3. fasen va fint!
    nu blir jag också sugen på en seglare igen!

    SvaraRadera