tisdag 13 oktober 2009

2,4 GHz?

Man börjar bli sugen på att ta steget över till 2,4Ghz. Skälen är flera, för min del väger det tungt med den ökade säkerheten (efter att ha sett ett par krascher som möjligtvis orsakats av störningar).

Bättre upplösning är också lockande - efter att ha provkopplat mottagare och servo för Aiton igår såg det väldigt hackigt ut. Visserligen är det inte de dyraste prylarna, utan kinaklass på grejorna - Coronamottagare och HXT-servon med plastdrev, men det känns tillräckligt svårt att få till de där otroligt vackra manövrerna man sett utan att servona hackar 5-10grader i taget.

Jag är väldigt nöjd med min MX-12:a både vad gäller känsla och funktioner och därför känns Spektrum bra. De har dessutom en del funktioner som känns bättre än Futabas som dubbla mottagare för de större planen, möjlighet att logga utslag med min EagleTree, Modelmatch - skönt att inte råka starta med inställningar för ett annat plan och sedan också möjligheten att köpa Parkzones plan och bara binda ihop. Jag är riktigt sugen på Sukken.

Just nu lutar det därför åt en Spektrum DX7:a Spektrum DX7:a och jag letar febrilt efter något bra begagnat. Tips är välkomna!

Det finns även en special edition med dubbelt så hög upplösning och halva responstiden. Detta är dock till kostnad av att man tagit bort tränar/elevporten och det funkar bara i kombination med vissa mottagare. Kanske ett alternativ?

2 kommentarer:

  1. Hur funkar det utan tränsarport när du skall koppla in ditt fratida VR-kit då?

    /Måns

    SvaraRadera
  2. Men Måns då! Till FPV skall jag ju köpa en annan sändare :) Antagligen en av de bättre Futabasändarna efersom man kan programmera trainerporten på dessa.

    /Mikael

    SvaraRadera