söndag 25 oktober 2009

Aiton klar!

Nu är hon då äntligen klar. Den sista delen av byggandet bestod av att fixa roderlinkage. Skevroder, inklusive kopplingen mellan de två vingarnas fyra skevroder och höjdroder har kolfiberstänger som fästs i roderhorn och servohor med krympslang. Metoden fungerar förvånansvärt bra och håller säkert för ett plan som skall väga in strax under 200g. Tipset här är att köra med två lager krympslang för bra fäste.




Sidrodret opereras som jag skrivit tidigare med en pull-pull setup. Det är viktigt att spänna tråden bra för att inte få spel i roderverkan. Jag trodde att jag gjort det, men en slutkontroll visade att det inte var mycket till mothåll i rodret. Vid 40 graders utslag kunde jag lätt trycka tillbaka rodret med 20 grader. Lösningen blev att dra tråden ett varv om roderhorne och sedan knyta det igen och lägga på lite CA.

Det skall ju inte gå för lätt med byggandet och när jag skulle trimma rodren inför morgondagens premiär (förhoppningsvis) upptäckte jag att trimmet för höjdrodret inte fungerade. Det hela verkade helt sjukt. In i menyerna och rota, alltså. Subtrimmen funkade inte heller. Eller jo, efter att jag trimmat positivt ett tag började motorn snurra. Och trimmet till trotteln rörde fick höjdrodret att röra på sig. Vad är nu detta? Det kan väl inte vara så att det är mode 1 istället för mode 2? Jovisst! Visst är det det. Oerhört trist. Speciellt som mottagaren sitter inbyggd så fint i kroppen. En konstig effekt i sammanhanget var att gasen var fortfarande på vänsterspaken och höjdrodret på högerspaken, men trimmen för dessa var satt ur spel. Underligt  är det och man önskar att radion var en riktig computerradio som man kan skicka vilken kanal som helst till vilken kontroll som helst. Ett tag funderade jag faktiskt på att flyga med planet i mode 1 och bara använda subtrim för att justera höjdrodret, men klokt nog bestämde jag mig för att öppna kroppen och göra rätt istället. Det kan bli värdefullt i framtiden. Dessutom kunde jag flytta mottagaren lite framåt i kroppen och rätta till en marginell bakvikt som planet åkt på. Nu skall jag komma ihåg att ändra alla lediga platser i sändaren till mode 2, även om det blir en ny snart.

Satte även dit luftbromsarna. Inte för att det gjorde planet snyggare precis, men skall det nu bli ett seriöst inomhusplan skall det väl ha luftbromsar. De kan nog vara till hjälp när nosen pekar nedåt i immelmans eller hammerheads. Avståndet mellan tak och golv krymper gärna väldigt snabbt då.

AUW stannade vid 202 gram. Rekommenderad vikt är mellan 170-200, så jag får väl anse mig nöjd med det. Osäker på om jag kommer att sätta dit wheelspats (är det hjulkåpor på svenska?).



Hoppas kunna återkomma med en flygrapport snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar