onsdag 21 oktober 2009

Aitobygget återstartat

Efter några dagars ofrivillig paus i bygget är jag nu igång igen. Det är så ruskigt kul att bygga. Hade man haft mer tid hade det blivit mer av den varan. När jag var yngre byggde jag mkt plastmodeller och målade glasögon på piloterna till flygplanen i skala 1:72. Men det är en annan historia. Tillbaka till bygget.

Läget var när jag lämnade byggbordet att kroppen var ihoplimmad på tre sidor och att servot till höjdrodret limmats på plats. Elektroniken var också testad i sin helhet och lämnades faktiskt kopplad, vilket skulle visa sig vara bra.

Undersidan av kroppen limmades samman och huven. Innan bakre delen av huven limmats drog jag ut antennen till mottagaren (det får bli 35 MHz). Efter att jag testat att alla kablar skulle bli tillräckligt långa limmade jag sidroderservot på plats. Här kommer ett litet tips: Innan man limmar fast servot är det en bra idé att ha fäst de sytrådar som skall användas till pull-pull-styrningen av sidorodret. Det blev onekligen pilligare såhär. Efter att ha knutit fast sytrådarna lade jag på en liten droppe CA.

Nästa bekymmer var att skapa de genomföringar som samma trådar skulle låta dessa passera genom kroppens bakre del på sin väg till roderhornen. Jag löste detta genom att ta en av kolfiberstavarna och föra denna in genom hålet i kroppen fram mot sidroderservot. Där tejpade jag fast sytråden på kolfiberstaven och drog ut den igen genom hålet. Voilà! Vid genomföringen satte jag en bit tunn krympslang och tejpade sedan fast den lösa trådändan mot kroppen.

Därefter limmade jag fast motorn med firewall och såg till att kablarna tejpades mot insidan av kroppen på stategiska ställen. Efter det limmade jag den sista biten av den främre undersidan av kroppen. Efter det var kroppen klar och man kunde ju ha slutat bygget för kvällen.






Insidan av kroppen bakåt - sidroderservo överst, mottagare till vänster,
ESC till höger med kablar till motorn.

Insidan av kroppen framåt - det lösa servot är till skevrodret

Suget blev dock för stort att testa hur vingarna skulle sitta och vips var även dessa på plats. Nu är det dock dags att sluta. Forsätter en annan dag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar