måndag 26 oktober 2009

Vinterförvaring

Jag har som rutin att alltid ladda mina ackar direkt efter en flygning. Det gör att jag är redo att flyga om det dyker upp en lucka. Eftersom man är småbarnsförälder är det viktigt att utnyttja sådana luckor för att det skall bli något flygande av. På minussidan ligger ett något ökat slitage på ackarna, ett problem som jag tror har blivit mindre i och med att ackarna blivit bättre.




När nu väderleken blivit trist kan det dock dröja innan man kan få flyga med mina lite större plan. Det är därför dags att ta de där dyra lipo-ackarna och plocka ned dem till lagringsladdning på 3,7 V/cell. Eftersom min laddare bara plockar ur ström ur ackarna  med 1A tar det lite tid.

1 kommentar:

  1. Rätt irriterande att min lillebror till din laddare inte har den featuren, så vitt jag vet. Måste lusläsa manualen!

    SvaraRadera