tisdag 13 oktober 2009

Aito - elektronik

Provmonterade elektroniken för att se så att allt funkar och så att kabellängder räcker. Det visade sig vara helt nödvändigt. Servokabeln till höjdrodret behövde förlängas och turligt nog hade jag en kabelstump med kontakt i precis rätt längd liggande.

Lödde även på motorn på ESC:n. I mina tidigare byggen har jag lött kontakter på motor och ESC, men de har varit större och även om jag inte jagar varje enskilt gram kändes det onödigt med klumpiga kontakter. Tanken var att använda en "sockerbit" för att testa så att motorriktningen blev den rätta, men efter fem minuters letande i min stökiga hobbyhörna gav jag upp och chansade, det är ju ändå 50-50. Och se! Tur denna gång. Kablarna är dock lite långa och det är möjligt att jag klipper några centimeter och löder om igen.  Motorn går annars underbart tyst och jag längtar verkligen efter att glida fram i sakta mak i gympahallarna.

Mina servon funkar också som de ska, men det är ingen kvalitetskänsla, precis. Mycket rassel och lite hackig gång. Funderar på att skippa skruven som håller oket och helt sonika limma fast oket på axeln.

Ber om ursäkt för de usla bilderna. De är tagna i dåligt ljus med min telefon som saknar blixt. Att jag inte använder min digitala systemkamera beror helt enkelt på slöhet. Det är en del jobb med att få över bilderna till bloggen som jag slipper med mobilen.


Kasss bild som visar elektroniken ihopkopplad.

2 kommentarer:

  1. klippte du kablarna mellan motor och esc? jag har hört att man kan sabba tajmingen om man gör det! förövrigt en myckett trevlig blogg :)

    SvaraRadera
  2. Hej Micke,

    Jag tror att jag kanske trimmade kablarna lite grand eftersom de var väldigt långa. Jag har inte hört att det skulle vara ett problem med att korta dessa. Jag förstår hur du tänker, men jag är inte tillräckligt kunnig i elektronik för att kunna bedöma det.

    Tack för de vänliga orden! Jag startade min blogg för att ha den som dagbok över min hobby, men jag tycker själv att det är kul att dra nytta av andras erfarenheter, så välkommen hit!

    Du verkar ha en bra blogg på gång själv. Jag gillar verkligen ditt tips om lödning av kablar. Jag skall bara göra så i fortsättningen.

    Vi hörs
    Mikael

    SvaraRadera